În 2018 subiectul numărul 1 pare să fie AI-ul şi eventualele riscuri pe care le aduce pentru diferite joburi. Maşinăriile pe bază de AI pot detecta cancerul la sân, să facă rap, să picteze ca Rembrandt şi să pregătească şi cafea. Când vine vorba de domeniile creative totuşi mai aveam speranţă pentru umanitate. Până azi… când am aflat că designul de site-uri sau logo-uri poate cădea tot în cârca unui AI.
Cei de la The Next Web au folosit tool-ul Brandmark, realizat de către Jack Qiao pentru a realiza noul lor logo anul trecut. Softul operează în acest mod: identifică un icon, o pereche de fonturi şi o culoare ideală, bazându-se pe cuvinte cheie legate de brand. Rezultatul îl vedeţi mai jos şi sincer nu arată prea impresionant.
Pe de altă parte campania de marketing a celor de la Nutella din 2017 a folosit un algoritm inteligent, pe bază de AI pentru a crea 7 milioane de etichete diferite pentru borcanele sale. Unele afişau puncte, altele biluţe, altele pete de culoare fără o formă clară sau zizag-uri. Borcanele Nutella Unica s-au vândut doar în Italia şi s-au epuizat din stoc în doar o lună.
Pe viitor designul de website-uri, identităţi vizuale şi altele de acest tip ar putea pica în sarcina unui AI. Imaginaţi-vă o agenţie de advertising care vine la pitch cu un robot la purtător, în locul unei echipe de creativi. E cool, ce e drept, dar e oare eficient? Cum rămâne cu creativitatea umană? Cu scânteia aceea unică, care nu poate fi prezisă?
Designerul de interfeţe Yury Vetrov, organizatorul celor mai mari conferinţe de design din Rusia se declara la rândul său sceptic cu privire la AI, până a început să lucreze cu tooluri de genul în 2012. A rămas surprins de oportunităţile create şi a învăţat să încorporeze inteligenţa artificială în munca sa. Crearea de machete, template-uri, şabloane se poate realiza mai facil astfel.
Echipa de designeri AirBnB a creat un tool care scade timpul de testare la zero, o platformă pe bază de machine learning care analizează schiţele desenate de mână şi le traduce în cod. Designerii pot astfel să transforme imediat ideile în prototipuri, uşurând munca lor. Observ că în acest moment suntem cam la acelaşi nivel cu şofatul automat: e nevoie de cineva drept copilot pentru a realiza ceva creativ, pentru a crea UX şi UI sau un logo/site reuşit.
Altfel vor arăta lucrurile în 5-10 ani, când elementul uman se va fi estompat… sperăm noi nu de tot.