Apple iPod a împlinit 18 ani, schimbând radical modul în care ascultăm muzică

0
1495

23 octombrie este o zi mare pentru Apple, legendarul iPod împlinind 18 ani de existenţă. La „majoratul” său recapitulăm modul în care a schimbat industria muzicală şi modul în care consumăm muzică. Steve Jobs a fermecat pe toată lumea cu prezentarea sa pentru acest player muzical, care la acea vremea era uimitor prin capacitatea de a stoca 1000 de piese la purtător.

Publicitate
⚡ -3% din preț pe QuickMobile dacă folosești cuponul: QUICK202

Ce e drept semnalul renaşterii Apple fusese dat din 1998, odată cu iMac-ul şi ascensiunea spre infinit a început cu iPhone-ul din 2007. Dar perioada de creştere masivă a fost cimentată de acet iPod, care venea cu un hard de 5 GB şi o talie de 19 mm, ceea ce la început de mileniu era mare lucru. Primeam şi un ecran de 2 inch şi o autonomie de 10 ore, pe care în ziua de azi ar invidia-o unele dispozitive.

Gadgetul a polarizat foarte multă lume, mai ales prin mecanismul său navigaţional sub formă de cerc. Jony Ive ar fi insistat ca tot ambalajul să fie alb şi produsul să fie imaculat, de la carcasă până la încărcător, cabluri şi căşti. A vrut ca playerul să devină un icon cultural, să iasă în evidenţă pe lângă rivalii coloraţi fistichiu şi realizaţi din plastic ieftin.

Rotiţa de navigare rezolva problemele tuturor mecanismelor de navigare de pe playerele momentului şi scrolling-ul în liste uriaşe de melodii. Toshiba punea la bătaie un HDD de 5 GB, iar iTunes completa pachetul ca un magazin unde găseai orice album şi melodie doreai. Asta în plin picaj al lui Napster şi ascensiune a pirateriei. Gadgetul costa 399 dolari pe atunci, 580 USD azi dacă ajustam la inflaţie.

Ei bine în primii 6 ani se vânduseră deja 120 de milioane de playere de gen şi a venit apoi şi iPod Mini, Nano, dar şi celebrul Shuffle. iPhone-ul a omorât în cele din urmă iPod-ul şi playerele au fost la fel de lovite de telefoanele mobile ca şi aparatele foto. Apple a schimbat şi industria muzicală, scoţând în faţă conceptul de Shuffle şi promovând mai degrabă single-uri şi EP-uri în defavoarea albumelor complete cu multe piese.

Astfel au fost îngropate şi CD-urile şi casetele, toate dintr-o singură mutare. De la iPod s-a inspirat şi iPhone-ul oarecum ca design, dar şi un telefon Lumia (de la iPod nano) sau două. Căştile albe au rămas atât de iconice că sunt folosite şi acum şi au fost derivate în EarPods şi AirPods. La doar un an după debut playerul primea şi compatibilitate cu Windows, intrând mai mult în mainstream.

Un produs la fel de iconic ca Walkman-ul aş spune, poate chiar şi mai şi.