Cum viitorul maşinilor, maşinărilor şi în general al propulsiei este electric, bătălia bateriilor şi metalelor rare va fi foarte interesantă de privit. Terenul de luptă este Africa, dar şi fundul Oceanului Pacific şi aparent Chile are minereuri foarte valoroase. Nu degeaba au făcut presiuni mari chinezii de la Tianqi Lithium Corp, care au reuşit să obţină o cotă în marele rival chilian SQM.
Intenţia este de a domina piaţa de baterii pe litiu pe măsură ce vehiculele electrice devin tot mai populare. Tianqi Lithium Corp a cumpărat o cotă de 4.1 miliarde de dolari în firma din Chile SQM, al doilea cel mai mare producător de Litiu de pe glob. Tianqi vrea să îşi tripleze producţia până în 2020, fiind doar unul dintre vârfurile de lance cu care chinezii atacă piaţa metalelor rare.
Tianqi va avea pe viitor o cotă de 24% în compania din Santiago. Înţelegerea a fost confirmată după luni întregi de speculaţii, unele care au făcut chiar ca guvernul chilian să ceară o analiză antitrust. Se discuta despre faptul că noua înţelegere ar face din firma chineză un factor de monopol pe piaţa globală de Litiu. Unul dintre rivali, Ganfeng Lithium Co este gata să se listeze la bursa din Hong Kong între timp, dorind să facă achiziţii la rândul său.
În martie GEM Co, o companie chineză axată pe substanţe speciale pentru baterii cumpăra o treime din Glencore, cel mai mare producător de cobalt din lume. Toate aceste mutări indică foarte clar spre ce se îndreaptă chinezii. Uneori nici nu e nevoie să cumperi o companie, ci doar să ai o treime din voturi sau jumătate şi asta va conta decisiv în parteneriatele sale.
Japonia este o ţară foarte activă în această zonă, deci ne aşteptam la o replică cât de curând, iar SUA va vrea cu siguranţă să îşi adjudece câteva companii miniere la rândul său.