Autoritatea de reglementare a comunicațiilor din Marea Britanie, Ofcom, interzice operatorilor de telefonie mobilă să vândă telefoane blocate în rețea începând din decembrie 2021, pentru a facilita schimbarea furnizorilor.
Deși mulți operatori precum O2, Sky, Three și Virgin vând deja telefoane deblocate, alții precum EE, Vodafone și Tesco Mobile vând telefoane care trebuie să fie deblocate înainte de a putea fi utilizate în alte rețele. Operatorii care vând în prezent telefoane blocate au spus că vor respecta regulile. Vodafone a declarat pentru BBC News că este „gata să pună în aplicare aceste modificări atunci când acestea intră în vigoare”. Filiala BT a EE a spus că va „colabora cu Ofcom pentru a se conforma cererilor sale”.
Aceste reguli de deblocare a telefoanelor sunt doar una dintre măsurile pe care Ofcom le anunță astăzi. Noile reguli care vor intra în vigoare în iunie 2022 impun companiilor să furnizeze un rezumat al termenilor principali ai unui contract înainte ca cineva să-l încheie. În decembrie 2021, companiile vor trebui să comunice și în formate accesibile, cum ar fi Braille, atunci când li se solicită acest lucru. Ofcom spune că lucrează și pentru a facilita trecerea între rețelele care funcționează pe benzi diferite, cum ar fi Openreach și Virgin Media.
Urmează și în alte regiuni?
Odată ce măsurile sunt aplicate în Marea Britanie, urmează să vedem cum evoluează acest aspect, atât global, cât și pe plan local. În SUA practica de blocare a terminalelor în rețea este comună, în timp ce în Canada toate dispozitivele sunt vândute deblocate încă din decembrie 2017.
în România, majoritatea operatorilor de telefonie mobilă au semnat un cod de conduită la data de 8 iunie 2009 pentru deblocarea terminalelor mobile blocate în rețeaua proprie. Totuși, acest lucru se realizează doar în cazul în care terminalul este obținut în urma plății integrale, ci nu alături de un abonament. Fiecare companie de telefonie mobilă deține propriile tarife și condiții pentru operațiunea de deblocare înainte de finalizarea contractului. Pe site-ul ANCOM se regăsesc toate detaliile și informațiile necesare în legătură cu deblocarea terminalelor de către operatori în România.