NASA se pregăteşte de următoarele aselenizări, cu planuri de a reveni pe Lună în următoarea jumătate de deceniu şi poate şi de a ajunge pe Marte până în 2030. Procesul e totuşi anevoios şi implică selectarea unor parteneri care să dezvolte tehnologie pentru misiunile lunare. Azi aflăm că NASA a ales 14 companii americane drept parteneri.
Totul s-a făcut transparent, prin prezentări şi licitaţii. Valoarea combinată a sumelor puse la bătaie este de 43 de milioane de dolari. Companiile private implicate se vor axa pe tehnologii precum producţia de combustibil, generarea de energie sustenabilă, roboţi şi altele de genul. Administraţia Trump a crescut fondurile în ultimii ani pentru NASA, care i-a direcţionat în programul „Moon to Mars”.
Luna are o importanţă dublă, pe lângă etapă în cucerirea spaţiului, fiind şi un punct de pornire al misiunilor spre Marte. NASA afirmă că vrea să înfiinţeze baze pe Lună şi să aibă chiar o „prezenţă perpetuă” acolo. Iată cele 14 companii selectate pentru a colabora cu NASA:
- Blue Origin
- OxEon Energy
- Skyre
- SpaceX
- Infinity Fuel Cell and Hydrogen
- Paragon Space Development Corp of Houston
- TallannQuest
- Accion Systems
- CU Aerospace
- ExoTerra Resource
- Blue Canyon Technologies
- Astrobotic Technology of Pittsburgh
- Intuitive Machines
- Luna Innovations of Blacksburg
Două nume le ştim cu toţii: SpaceX a lui Elon Musk şi Blue Origin a lui Jeff Bezos, fondatorul Amazon. SpaceX a prezentat recent varianta asamblată de Starship, al cărei prototip urmează să aibă un zbor până la 20 de kilometri înălţime în câteva săptămâni. Totuşi colaborarea cu NASA se face pe alt palier. SpaceX colaborează cu Marshall Flight Center în segmentul de dezvoltare şi testare a mecanismelor folosite pentru a alimenta navetele şi rachetele.
NASA insistă că următorul mare termen limită pentru a duce oameni pe Lună este 2024, prin programul Artemis. Apoi urmează Marte… Aşteptam să vedem şi care e rolul firmei lui Jeff Bezos în ecuaţie.