De vreo săptămână am început să folosesc şi eu Uber şi Taxify, cuprins de groaza parlamentării cu un taximetrist pentru a ajunge la Summer Well 2017. Între timp am mai folosit de câteva ori serviciile şi pot să vin cu o comparaţie între ele, aşa că hai să vedem cum stăm în epoca post-taxi.
În primul rând Taxify a dat lovitura recent prin reducerea tarifului la 1.1 lei pe km şi la câteva săptămâni după la 0.65 lei. Această din urmă oferta durează vreo 2 săptămâni şi apoi se revine la 1.1 lei pe km. Pentru cei care nu ştiu, Taxify este tot un serviciu de ride sharing în stil Uber, provenit din Estonia şi operaţional în 18 ţări şi 25 de oraşe din Europa, Asia şi Africa. Au primit recent o injecţie de capital din China care i-a făcut mai atractivi şi promiţători.
În fine, cert este că am plecat spre Summer Well cu un Uber şi am fost neimpresionat întâi de simplitatea interfeţei aplicaţiei. Cumva mă aşteptam la mai multe „bells and whistles” sau opţiuni. Apoi un prieten mi-a explicat foarte simplu: „păi e mai uşor de folosit când eşti beat” şi am înţeles că are dreptate. La aplicaţia Uber nu îmi place că maşina nu prea vine unde pui acel pin şi că în cazul meu suferă de bugul care nu arată niciodată numărul maşinii, deci trebuie să o iau pe ghicite şi să hărţuiesc lumea pe stradă.
Ca servicii nu am reproş, deşi prima oară am mers cu un Renault Symbol cam înghesuit şi nici nu am 1.90 să mă înghesui prea uşor. Măcar a mers bine (dar cam lent) şi a făcut o conversaţie plăcută. A doua cursă a fost înapoi de la Summer Well, cu un Ford Focus şi un băiat foarte relaxat, plus scaune ceva mai comode de această dată. Al treilea drum cu Uber a fost unul ceva mai piperat, de la aeroportul Otopeni de această dată, la ora 12:30 noaptea într-o zi de miercuri când toată lumea căuta Uber în acea zonă.
Măcar băiatul a mers ireproşabil cu un Passat şi avea un soi de record, fiind un şofer cu 5.0 stele după vreo 100 şi ceva de curse. Cât despre Taxify, prima cursă a fost jale. E drept că a costat 9 lei până la Summer Well în ziua 2, dar asta pentru că primisem 20 lei bonus. Şoferul avea prosoape peste tot, sub el, sub mine, pe picioarele lui, pe scaun şi se tot văita că se întoarce pe gol de la festival şi că tocmai venise de acolo. Discurs de taximetrist practic… Măcar maşina era o Skoda să zicem bine întreţinută.
Al doilea drum cu Taxify a fost genial, dimineaţa la ora 5 spre aeroportul Otopeni pornit din cartierul Titan şi costând doar 20 de lei. Conversaţia a fost bună, maşina era un Golf şi viteza a fost excelentă pentru o persoană care se grăbea, aşa că am ajuns chiar prea devreme. Pe de altă parte în ziua 2 de Summer Well, în noaptea de fapt când se trecuse la 0.65 bani pe km era penurie de Taxify în tot oraşul. Şi am străbătut tot centrul Capitalei şi nimic.
Tot penurie era şi la aeroport la întors. Din ce am înţeles mulţi şoferi sunt nemulţumiţi de noul tarif, iar oricum 80% dintre cei care fac Uber fac şi Taxify. Cei cu Taxify primesc o cotă mai mare din suma de la client (80% versus 65% la Uber). Cineva mi-a sugerat şi că mulţi cu Taxify sunt taximetrişti. Am uitat să discut despre interfaţa aplicaţiei Taxify, care e cam copiată de la Uber, chiar şi iconul maşinuţei care se plimbă pe hartă.
Cumva mă împac mai bine totuşi cu sub-meniurile lui Taxify. Nimic de reproşat despre plăţi, chitanţele digitale sau altele de gen. O mare problemă e totuşi timpul de aşteptare şi toate cursele Taxify sau Uber luate de mine au implicat măcar 7-8 minute de aşteptare, dacă nu chiar 10. La taxi poţi să rezolvi comanda în 30 de secunde şi să îl ai la bloc în vreo 2 minute, daaaar şi aici vine marele DAR, la taximetrişti apare problema maşinilor vechi, nesigure, cu mirosuri dubioase şi personaje care uneori au trecut şi pe la „facultatea” lui Gigi Becali şi Borcea.
Ca să nu mai vorbim de refuzurile sau „unde mergi-ul” care ar trebui pus pe steagul României, sau măcar al Bucureştiului. În mare aş înclina spre Taxify ca serviciu favorit, pentru că pur şi simplu oferta de 0.65 bani e imbatabilă şi mă şi înţeleg cu interfaţa. Să vedem în ce măsură creşte şi numărul de şoferi disponibili în sistemul lor totuşi.