Nu doar România e chinuită de probleme cu transportul şi de „contracte cu dedicaţie”. Se pare că şi vecinii unguri au probleme similare şi nu o zicem noi, ci publicaţiile de la ei. Am aflat că la mijlocul acestei luni un liceean era să dea jos sistemul de transport din Budapesta şi l-a faultat grav, doar apăsând pe tasta F12.
Autoritatea de Transport din Budapesta (BKK în limba maghiară) a lansat recent un sistem de plăţi online, cu ajutorul celor de la T-Systems Ungaria. Aceea este o filială de consultanţă asociată cu Deustche Telekom. Ei bine, sistemul a fost creat în 3 luni şi ar fi trebuit instalat la timp pentru campionatul FINA în Budapesta. Problema e că softul e plin de buguri, culminând cu un panou de admin cu parola „adminadmin”.
Ca atare nu a fost greu ca un băiat de 18 ani să descopere pe 14 iulie faptul că poţi apăsa pe F12 în browser şi să pui fix ce preţ vrei tu pentru biletele transportului în comun din Budapesta. Gaura din sistem s-a lăsat cu scandal, mai ales că un abonament lunar costă 30 de euro în capitala Ungariei şi putea fi setat la doar un eurocent. Presa din Ungaria a început să ironizeze autorităţile, care au luat măsuri contra tânărului, culmea.
BKK şi T-Systems au insistat că au fost hackuite şi că sistemul e perfect şi excelent. Cam ca în România aş zice… Pe 21 iulie băiatul a fost ridicat de acasă de poliţie, după ce cumva autorităţile i-au citit mailul trimis către BKK, semnalând problema. Tânărul nici măcar nu a folosit vulnerabilitatea pentru a îşi procura un abonament, pentru că el nu locuieşte în Budapesta.
După ore de interogări, băiatul care a apăsat pe tasta F12 a fost eliberat. Apoi BKK şi T-Systems au început să se atace unii pe alţii. Ce e sigur e că tânărul nu a făcut nimic ilegal, ci doar a semnalat un bug. Jenant e puţin spus şi dacă nu se lasa cu demisii, atunci BKK e clar frate geamăn cu RATB.