În ultimul an am tot citit ştiri care cântau ca de obicei prohodul lui Facebook, pe măsură ce publicul tânăr şi foarte tânăr migra spre TikTok. Acum în context de criză şi pandemie, cei care au abandonat FB se întorc la reţeaua lui Zuckerberg. În această perioadă petrecută în spatele uşilor închise, mulţi şi-au reactivat contul de Facebook.
Ultimii 2 ani au adus scandaluri legate de încălcarea intimităţii utilizatorilor, colectarea şi vânzarea de date, dar şi imixtiunea în alegeri politice (vezi Cambridge Analytica). În urma acestui din urmă scandal, Facebook a luat o amendă de 5 miliarde de dolari. Tot mai mulţi utilizatori au început să rămână doar pe Instagram, YouTube sau TikTok. Lucrurile s-au agravat atunci când Brian Acton, cofondator WhatsApp a pornit campania #DeteleFacebook , care s-a viralizat fiind adoptată de celebrităţi, actori de la Hollywood şi muzicieni.
Acum lumea revine la Facebook ca una dintre modalităţile de a se conecta la pulsul lumii şi a lua legătura cu cei dragi, în vreme de auto izolare. Pe FB poţi vedea cele mai noi ştiri despre Covid-19, există şi filtru de Fake News (în măsura posibilităţilor), poţi găsi prieteni cu care nu ai mai vorbit de mult şi să faci parte din grupuri, ceva ce WhatsApp, Instagram, YouTube sau TikTok nu prea oferă. În decembrie 2019 2.5 miliarde de persoane de pe glob foloseau Facebook, o creştere de 7.7% faţă de final de 2018.
Încă nu avem date despre FB pentru 2020, dar ştim că Facebook Messenger a avut un spike de 70% la videoconvorbiri în ultima săptămână. În Italia, ţara cea mai grav lovită de Covid-19 din Europa, apelurile video prin WhatsApp şi cele vocale s-au dublat în acest an faţă de 2019. Facebook a început să se adapteze la situaţie şi să implementeze funcţii noi. Acum Facebook permite şi celor care nu îi sunt utilizatori să vadă live stream-uri de pe terminalele mobile, ceva ce era disponibil doar pe desktop până acum.
Facebook Live lucrează la un mod doar audio, iar Facebook Messenger a primit un Community Hub pentru Coronavirus. WhatsApp are şi ea un hub pentru informaţii despre Coronavirus, dar şi un chatbot pentru Organizaţia Mondială a Sănătăţii.